Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning
NIFES forsker på ernæring; fôr til fisk og fisk som mat

Innhold av marine omega-3 fettsyrer i ulike fiskeslag

Hvor mye marine omega-3 fettsyrer inneholder et middagsmåltid med fisk eller dersom fisk brukes som pålegg?

Fisk og annen sjømat er en god kilde til de marine omega-3 fettsyrene som er kjent for å gi positive helseeffektene. Fete fiskearter, som sild og laks, inneholder mer fett en magre fiskearter, som torsk, men det er viktig å merke seg at også mager fisk er en god kilde til omega-3. Tabellen under viser hvor mye marine omega-3 fettsyrer du får i deg når du spiser fisk.

 

Pålegg

  Røykelaks Makrellfilet i tomatsaus Tomatsild
       
EPA mg/g 7,4 9,7 2,6
DHA mg/g 11,8 17,6 3,7
Sum EPA + DHA (mg/g) 19,2 27,3 6,3
       
Antall gram en må spise for å få i seg 250 mg EPA+DHA 13 9,2 40
       
 

Middag

  Torskefilet - oppdrett Torskefilet - villfisk Laks -oppdrett Oppdrettsørret Reker
           
EPA mg/g 1,0 1,0 8,2 9,5 2,2
DHA mg/g 1,8 2,1 12,6 15,1 1,7
Sum EPA + DHA (mg/g) 2,8 3,1 20,8 24,6 3,9
           
Antall gram en må spise for å få i seg 250 mg EPA + DHA 89 81 12 10 64
           
Antall mg EPA+DPA i et middagsmåltid a 150g 420 465 3120 3690 585

* Tallene er et gjennomsnitt av flere prøver og det kan være individuelle variasjoner.

 

Variasjoner i villfisk

Hos villfisk vil fettinnholdet variere med blant annet livssyklus, vandring og mattilgang. Eksempelvis i makrell er fettinnholdet høyest om høsten når den har beitet på næringsrik mat gjennom hele sommeren, og lavest på våren før beitesesongen.

Variasjoner i oppdrettslaks

I oppdrettsfisk vil fettinnholdet og fettsyresammensetningen i fileten først og fremst være styrt av fettkilden i fôret til fisken. I tillegg slaktes laksen ved ulike størrelser og har dermed ulik fettmengde i fileten. En middagsporsjon på 150 gram oppdrettslaks som har fått kommersielt fiskefôr vil gi mellom 1,4 og 7,4 gram marint omega-3 (se sjømatdata på www.nifes.no).

Anbefalte daglige doser

Norge har ikke en anbefaling for daglig inntak av marine omega-3 fettsyrer, men EFSA (Det europeiske mattilsynet) anbefaler et inntak på 250 mg (0,25 gram) EPA og DHA per dag for å forebygge hjerte- og karsykdommer hos friske.

Viktig for et balansert kosthold

Fisk og annen sjømat er også en god kilde til mange andre viktige næringsstoffer, blant annet proteiner, vitamin D, Vitamin B12, jod og selen. Mange av næringsstoffene finnes i liten utstrekning i andre matvarer. Sjømat er derfor en viktig del av et balansert kosthold. I NIFES` database Sjømatdata kan du selv se hvilke næringsstoffer ulike fiskearter inneholder: se sjømatdata på www.nifes.no

 

 


 

Powered by EasyPublish CMS