Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning
NIFES forsker på ernæring; fôr til fisk og fisk som mat

Hjerneutvikling og mental helse

Mentale helseproblemer rammer stadig flere, og flere studier viser at land med lavt sjømatinntak har høyere forekomster av psykiske lidelser. Mentale lidelser betegnes som en livsstilssykdom i likhet med hjerte-kar sykdommer, overvekt, diabetes, kreft og beinskjørhet. Hjernen og sentralnervesystemet trenger store mengder av den marine omega-3 fettsyren dokosaheksaensyre (DHA) både i mors liv, og for å utvikle seg optimalt resten av livet.

Fisk inneholder flere næringsstoffer som er viktige for normal helse og utvikling. Blant disse er de flerumettede omega-3 fettsyrene, DHA og EPA (eikosapentaensyre) spesielt viktige for hjernen.  Disse finnes faktisk bare i fisk og annen sjømat, Både flerumettede omega-3 fettsyrer og omega-6 fettsyrer er viktige i den strukturelle oppbyggingen av hjernen og sentralnervesystemet.  Omega-3 fettsyren DHA spiller en stor rolle i utvikling av hjernen hos foster, og under graviditet vil fosteret tappe morens lager for dette og andre næringsstoffer.  Det er derfor viktig at gravide kvinner har en god omega-3 status.

I og med at kroppen selv har en relativt liten evne til å lage DHA, er det spesielt viktig at gravide regelmessig spiser fisk og annen sjømat som inneholder DHA. Forskning har vist at kvinner som har en god omega-3 status er mindre utsatt for fødselsdepresjon og for tidlig fødsel. NIFES forsker på betydningen av sjømat i kostholdet til gravide.

Illustrasjon: Mental helse (Rettighetshaver: NIFES)

I følge WHO utvikler 25 % av befolkningen både i industrialiserte land og i lavinntektsland mentale lidelser eller atferdsproblemer i løpet av livet. Hjernen inneholder mye langkjedet, flerumettet fett, blant annet EPA, og særlig DHA. En del studier viser at i land med høyt sjømatinntak er det lav forekomst av depresjon, og små, kontrollerte forsøk har vist at marine omega-3 tilskudd kan hjelpe både mot dysleksi, ADHD, schizofreni, depresjon og antisosial atferd, men større forsøk er påkrevd for å underbygge resultatene. NIFES forsker på hvordan marine omega-3 fettsyrer i fisk og annen sjømat påvirker biologiske prosesser i hjernen, og prøver å forstå de bakenforliggende mekanismene. I tillegg til marine omega-3 fettsyrer inneholder sjømat også en unik sammensetning av flere næringsstoffer. Det er derfor også behov for å gjøre studier med fisk i spiseforsøk, der man studerer effekten av å spise fisk og annen sjømat i et måltid, og ikke bare effekten av enkeltkomponenter i kapsler eller tabletter. Slike studier er nødvendig, fordi effekten av å spise fisk og sjømat kan være svært ulik effekten av enkeltnæringsstoffer. 

 

Forskningsnyheter:

Gravide reduserer sjømatinntaket

Fisk til lunsj er bra!


Sjømat og mental helse

 


 

Powered by EasyPublish CMS