Har vitamin D fra laks en positiv effekt på beinskjørhet?
Feit fisk er rik på vitamin D, og inntak av vitamin D er essensielt for god beinhelse. Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning er nå i gang med et spiseforsøk hvor kvinner i overgangsalderen får laks som er ekstra beriket med vitamin D, for å undersøke om inntak av vitamin D i naturlig form har en bedre effekt på beinhelsen enn vitamin D i tablettform.
12.03.09
– Vi har lenge ønsket å finne ut mer om
sammenhengen mellom mat og livsstilssykdommer. Det er for eksempel
kjent at sjømat i kosten reduserer faren for
hjerte-karsykdom, men vi ønsker nå å se
nærmere på sammenhengen mellom inntak av sjømat
og beinhelse forteller prosjektleder og forsker Ingvild Eide Graff
i program for sjømat og helse ved NIFES.
Norge ligger på verdenstoppen i antall beinbrudd pr
år, og mange av bruddene skyldes beinskjørhet som er
spesielt utbredt blant eldre kvinner. Gjennom hele livet er
det en utskiftning av kalsium i skjelettene våre. Når
mer beinvev blir brutt ned enn det som bygges opp, blir skjelettene
våre svakere. Vi blir beinskjøre og mer utsatt for
brudd. Vitamin D øker kalsiumopptaket i tarmen hos
mennesker, og vitamin K sørger for at kalsium kommer inn
beinvevet.
Fet fisk en naturlig kilde til vitamin D
Fet fisk og fiskelever er i tillegg til noen svært
få andre matvarer, våre eneste naturlige kilder til
vitamin D i kosten.
– NIFES har i mange år arbeidet med fôr
til fisk, og vi vet derfor at det er mulig å øke
innholdet av vitamin D i laksefileten ut fra hvor mye vitamin D vi
blander inn i laksefôret. Laksen som brukes i dette
forsøket er beriket med vitamin D gjennom fôret, og
har derfor et ekstra høyt innhold av vitamin D sammenliknet
med laks som får et mer standardisert fôr fortsetter
Graff.
Ved å skreddersy fôret til laksen og dermed
næringsinnholdet i fisken er det mulig å studere
sammenhengen mellom kosthold og livsstilssykdommer sier Graff.
Laksen i studien inneholder mange andre viktige
næringsstoffer i tillegg til vitamin D, og prosjektet ser
også på om vitamin K og omega-3 fra laks
påvirker beinhelsen positivt.
Hvordan skal effekten av vitamin D fra laks
undersøkes?
Deltakerne i studien er kvinner under 65 år som har kommet
i overgangsalderen. Disse er spesielt utsatt for å få
beinskjørhet fordi østrogenproduksjonen hos denne
aldersgruppen går ned, og beintettheten avtar. Deltakerne er
delt inn i fire grupper. Tre grupper spiser laks med ulike
nivå av vitamin D og vitamin K, mens den fjerde tar et daglig
tilskudd av vitamin D og kalsium i tablettform. Forsøket
skal gå i tre måneder.
– Ettersom tre måneder er for kort tid til å
forvente noen endring i selve beintettheten hos deltakerne, har vi
tatt blodprøver og urinprøver av deltakerne som skal
analyseres for ulike beinhelsemarkører. Mengden av de ulike
markørene vil fortelle oss om dette er et bein som raskt
brytes ned, eller som har en god balanse mellom oppbygning og
nedbrytning. Hypotesen er at laksegruppene vil ha et mer stabilt
bein enn tablettgruppen, avslutter Graff.
Samarbeidspartnere: Haukeland Universitetssykehus og Skretting
ARC.
Finansiering: Studien er delvis finansiert av Norges
Forskningsråd.
Les mer om
forskning på sjømat og
beinskjørhet
Kontaktperson:
Ingvild Eide Graff, Program for sjømat og helse,
NIFES
E-post: ingvild.graff@nifes.no
Telefon: 926 52 814.
|